Zilveren troffel met ivoren staal, waaromheen een zilveren band gedraaid is, waarop de datum gegraveerd is. De korte zijde van het plat heeft een sierlijk uitgesneden rand. Op de bovenzijde gekroond rijkswapen, aan de randen uitgesneden plantmotieven en abstractie verminderen. Gedateerd: XXII OKTOBER MDCCCCXLI. Gemerkt: Op het plat l.: klimmende leeuw met 1 (keurmerk; Minervakop (gehalte), r.: VK en b (jaarletter 1861), m.: JE MAINTIENDRAI. Opschrift keerzijde: KONING WILLEM III heeft met dezen Truffel den eersten etc

Bron: http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.241975

Door: HAN KOOLHOF
Op 22 oktober 1861 legde koning Willem III de eerste steen voor de spoorbrug over de IJssel bij Zutphen. Het was het officiële begin van de werkzaamheden die voortvloeiden uit de Spoorwegwet van 1860. Negen spoorlijnen zouden op kosten van het Rijk aangelegd worden, waaronder de lijn Arnhem-Zutphen-Zwolle-Leeuwarden. De brug bij Zutphen was de eerste grote vakwerkbrug in Nederland, tot op de dag van vandaag een constructie die vaak wordt toegepast. Op 10 mei 1940 kwam er een einde aan de beide grote overspanningen – verkeers- en spoorbrug – toen ze bij de Duitse inval door het Nederlandse leger werden opgeblazen. Vijf jaar later deden de Duitsers het nog eens dunnetjes over. De spoorbrug is na 1945 volledig vernieuwd en kreeg dubbelspoor. De verkeersbrug onderging in het nieuwe millennium een grondige renovatie.

Op 20 september 1839 werd in Nederland de eerste spoorlijn geopend: die van Amsterdam naar Haarlem. Bijna acht jaar later, op 31 mei 1847 werd Rotterdam bereikt. In die tussentijd was nog de spoorlijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem aangelegd (1845), in 1855 gevolgd door Rotterdam-Utrecht. En verder waren er enkele geïsoleerde lijnen in het zuidwesten en zuiden van ons land. In 1860 – ruim twintig jaar na de opening van de eerste spoorlijn – telde Nederland nog maar 335 kilometer spoor. België had toen al 1818 kilometer aangelegd.

 

 

Vergelijkbare berichten