Concours

Een van de eerste taken van de Commissie voor de Staatsspoorwegen was het werven van ingenieurs. J.G.W. Fijnje, J.A.A. Waldorp en J.L. Schneitter werden ingenieur in algemene dienst. Zij waren elk verantwoordelijk voor een deel van het spoorwegnet. Andere ingenieurs, onder hen N.T. Michaëlis, G. van Diesen en J.A. Kool, werden belast met de voorbereidende werkzaamheden van bepaalde lijnen. Met name Fijnje, Van Diesen en Schneitter waren pleitbezorger voor de vakwerkbrug, en zij stelden alles in het werk om de Commissie voor de Staatsspoorwegen te overtuigen van de voordelen van dit brugtype. In oktober 1861 besloot deze commissie een zogeheten concours uit te schrijven voor het ontwerp en de levering van de bovenbouw van zowel de brug bij Zutphen als die bij Venlo.

Bedrijven uit binnen- en buitenland werden uitgenodigd met uitgewerkte voorstellen te komen. Een speciale commissie, de commissie-Delprat, zou deze voorstellen beoordelen. Deze procedure was tegen het zere been van de heren ingenieurs die met de aanleg van de spoorlijnen belast waren. Zij verkeerden in de veronderstelling dat zij voor het algemeen ontwerp van de bruggen zouden zorgen. De Commissie voor de Staatsspoorwegen kwam hen enigszins tegemoet door twee ingenieurs van de genie, J. Kalff en N.H. Nierstrasz, te vragen ook een ontwerp in te dienen. Nadat de offertes waren binnengekomen, kwam de commissie-Delprat tot de conclusie dat de firma Harkort uit het oogpunt van prijs/kwaliteit de beste offerte had uitgebracht. Maar de verantwoordelijke ingenieurs Fijnje en Waldorp meenden dat dit ontwerp niet zonder meer uitgevoerd kon worden. Uiteindelijk gunde de Commissie voor de Staatsspoorwegen de bouw van de brug bij Zutphen toch aan J.C. Harkort, zij het met enige wijzigingen. In het oorspronkelijke ontwerp was sprake van een tweevoudig vakwerk; dat moest een drievoudig vakwerk worden. En de draaibrug zou volgens het ontwerp van ir. Kalff gebouwd worden. Eindverantwoordelijke voor de bouw werd Harkort.

 

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *